flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До суду - 100 км: навіщо в Україні ліквідують райсудів

26 жовтня 2017, 11:36
Судова реформа передбачає укрупнення судів - що це значить для суддів і звичайних громадян
 
 

Судова реформа перекроїть карту судів в Україні. Крім ліквідації вищих спеціалізованих судів: ВГСУ, ВАСУ і ВССУ, зміни торкнутися першої інстанції. Причому, плани глобальні - замість районних, міжрайонних, районних в містах, міських судів будуть створені місцеві окружні суди. Вони об'єднають в собі кілька районів з одним, центральним судом. Такий план передбачений новою редакцією Закону «Про судоустрій і статус суддів».

Поки до цього етапу українська влада не приступала, але за інформацією «Судово-юридичної газети» нова карта вже майже готова, і ведеться її обговорення з главами апеляційних судів.

І якщо хтось, прочитавши норму про створення окружних судів, уявив собі новий суд у красивому відремонтованому приміщенні, то це далеко не так. Судді залишаться на своїх колишніх робочих місцях. Просто будуть формально ставитися до одного нової юридичної особи - центральному суду. Громадянам же доведеться долати чималі відстані, щоб потрапити на судове засідання.

Що ж на практиці означає укрупнення місцевих судів і як це відіб'ється на доступності правосуддя для звичайних людей?

Коротко про те, що нас чекає

Однією з неофіційних причин проведення такої оптимізації в суддівському співтоваристві називають проблеми з нестачею суддів. Щоб справи «не гуляли» і завжди можна було сформувати склад суду, дрібні суди вирішили укрупнити. Оптимізація, в першу чергу, торкнеться загальних судів першої інстанції. Місцеві адміністративні та місцеві господарські поки чіпати не будуть.

По суті, з 3-4 суден створять одну юридичну особу, але колишні приміщення і робочі місця суддів залишаться на місці. Складність для громадян буде в тому, щоб дістатися до суду зі свого населеного пункту в разі, якщо справа розподілять судді з іншого населеного пункту за десятки кілометрів.

Від чого залежить, кого будуть оптимізувати

На даний момент в Україні офіційно 765 судів. З них 663 місцевих загальних суду, 27 - окружних адміністративних судів і 27 - місцевих господарських. При цьому працюють судів - 679 (з урахуванням ситуації в зоні АТО і Криму).

З 663 загальних судів працює 585. З них 2/3 судів налічують до 10 суддів.

За словами заступника голови Державної судової адміністрації України Ольги Булки (а нову карту розробляли в ДСА), завданням є оптимізувати суди - особливо ті, де невелика кількість суддів.

Тобто, ті суди, де зараз 3-4 судді, об'єднають в один, центральний, де буде, мінімум, 10-12 суддів. На думку глави ДСА Зеновія Холоднюка , це дасть можливість судам нормально здійснювати правосуддя, а не відправляти справи в апеляційні суди для зміни підсудності.

Разом з тим, навіть якщо суд буде віддалений від громадянина, він все одно повинен здійснювати всі елементи своєї роботи, а не тільки окремі, наприклад, прийом позовів. 

«Коли ми працювали над питанням укрупнення судів, ми брали до уваги те, що суди не будуть як такі ліквідовані. Якщо ми об'єднаємо три-чотири суди, то приміщення залишається, і фактично віддалене робоче місце судді залишається за ним. Йдеться про те, щоб оптимізувати юридичні особи. Якщо на сьогодні 585 працюючих місцевих загальних судів, то, можливо, буде 250-270 нових юридичних осіб. Разом з тим, приміщення судів залишаються », - зазначила Ольга Булка.

Планується, що будуть ліквідовані і укрупнені близько 70% діючих судів. Решта вдасться укрупнити тільки після доукомплектування кадрами.

Як буде визначатися, який з 3-4 об'єднуються судів, зробити центральним? За словами заступника голови ДСА, розраховувалося час для поїздки до центрального суду з усіх населених пунктів, які підпадають під його юрисдикцію. Тобто, в розрахунок бралася мінімізація відстані між судом і всіма населеними пунктами на відповідній території. Однак, якщо в певному населеному пункті буде набагато більше населення з набагато більшою кількістю справ, ніж в центральній точці, то в такому випадку пріоритет може бути такого населеного пункту.

Ключові фактори, які враховували розробники нової карти - щільність населення, розмір суду, навантаження у справах і матеріалам, географічне розташування, інфраструктура, транспорт. Бралася до уваги і статистика (кількість справ, що надійшли, розглянутих), і ефективність судових послуг (тривалість судових проваджень та т. Д.), Дані щодо географії.

Цікаво, що в Україні кількість жителів, яке припадає на 1 суд - 67 тисяч. Втім, такого показника, як оптимальну кількість жителів для обслуговування одним судом, не існує. Тому питання розглядали у взаємозв'язку між розміром суду (тобто, кількістю суддів в конкретному суді) і кількістю населення, яке ним обслуговується.

Доступність - це проблема

Як зазначає Ольга Булка , чим більше суд, тим більш вузькою може бути спеціалізація суддів. Це можна назвати плюсом оптимізації, оскільки зараз в невеликому суді кожен суддя повинен бути фахівцем у всьому.

Однак існує чимало проблемних питань, які тягне укрупнення судів.

По-перше, в будь-якому випадку, населенню певної території доведеться добиратися до суду в рази довше, ніж іншим, кому пощастило жити недалеко від центрального суду. «Якщо громадянин у місті подав позов, а при автораспределеніі його справа потрапила судді, що знаходиться за 100 км, то людина буде незадоволений. Однак сенс створювати великий суд, якщо справи будуть розглядати тільки ті судді, які перебувають на певній території? », - зазначила Ольга Булка.

З урахуванням міжнародного досвіду, в ДСА вважали відстані так, щоб людина могла дістатися до суду і назад додому за один світловий день. Але, виходячи з таблиці, запропонованої ДСА, має місце і «укрупнення», де до суду доведеться добиратися 60-70 км.  

В ДСА визнають, що може бути порушено право громадян на доступність правосуддя у випадку з маломобільними групами населення, яким необхідно виступити на суді, і у яких немає власного транспорту або маршрути громадського транспорту відсутні.

До того ж, є категорія справ про надання дозволу на утримання під вартою. На прийняття рішення з цього питання відведено 72 години. А поки справа надійде до суду, може пройти велика частина відведеного часу. Також питання є по тих кримінальних справах, які вже перебувають на розгляді, де закінчується термін перебування особи під вартою, у справах, де передбачено приміщення осіб у психіатричні установи або продовження цих заходів та ін.

Ще одне питання стосується автоматизованої системи розподілу справ. Адже може бути і так, що «автомат» визначить трійку суддів для розгляду справи, які знаходяться в різних приміщеннях суду. В такому випадку комусь із суддів доведеться їхати в іншу місцевість (адже робочі місця залишаться в колишніх приміщеннях).

У зв'язку з цим судова влада дуже розраховує на впровадження електронного справи. Паперову версію, за задумом ДСА, може зберігатися в центральному суді.

В цілому, при розрахунку суддів, в ДСА виходили з того, що в окружному суді їх повинно бути не менше 12. У деяких регіонах, наприклад, в Чернівцях їх може бути 10. Однак виникає питання про розташування керівництва суду і керівництва апарату суду.

Ще одне питання стосується оплати праці суддів. Зараз суддя, який працює в суді міста-мільйонера, отримує більше. Наприклад, за 100 тисяч населення у судді коефіцієнт надбавки 1,1. Якщо до такого суду приєднають інший, у якого споживачів суддівських послуг поменше, виникає питання: чи будуть рівними умови оплати праці (заслухавши одна справа члени колегії можуть «отримати за нього» різний винагороду)?

Є питання і по присяжним, яких потрібно буде оперативно обрати (що дуже непросто).

Труднощі складе і оперативний одночасний переклад з одних судів у інші близько 2,5 тисячі суддів. Чи зможуть в ВККС оперативно здійснити всі необхідні процедури, провести засідання, підготувати документи (а потім їх ще повинен розглянути Президент), питання. Все це може відбитися на справах, де встановлені найкоротші терміни розгляду.

Крім всіх зазначених можливих проблем, безумовно, викличуть труднощі організаційні моменти: переклад архіву тощо.

Відзначимо, що судді далеко не в усьому згодні з ДСА. Зокрема, судді нарікають, що оптимізацію судів підв'язують до реформованої прокуратурі - що стосується територіального розташування судів. Дійсно, як об'єднувати (а може, і роз'єднувати) суди - питання, які міг би зважитися з адміністративно-територіальною реформою.

Як вважали суддів

Нагадаємо, що з 1 вересня 2017 року наказами голови ДСА З. Холоднюка була встановлена нова нормативна чисельність суддів у судах ( http://rsu.gov.ua/ua/news/z-1-veresna-2017-roku-diatime-nova -kilkist-suddiv-u-sudah ). До підписання наказу в Україні було 9 тисяч суддів.

В цілому, було скорочено 732 посади. Але тут варто відзначити, що скорочення торкнулося тільки тих посад, де були вакансії - суддів не звільняли.

Найбільше посад скоротили в окружних адміністративних судах - на 25% (89 посад) і в апеляційних загальних судах - на 24,5% (390 посад).

Як визначали кількість суддів? Було проведено дослідження шляхом анкетування суддів - вони заповнили анкети, вказавши, скільки часу витрачають на розгляд справи. Потім наукова група визначила середній час, який витрачається суддями при розгляді певних категорій справ. Результати дослідження затвердила Рада суддів України та рекомендував ДСА використовувати їх при подальших розрахунках.

Зокрема, виходячи з цього, визначали нормативну чисельність суддів.

«Кожен громадянин при 8-годинному робочому дні працює в рік 250 днів. Суддя повинен був би працювати 250 днів в році, але у нього є відпустку: 30 днів - основної відпустки і 15 днів - за вислугу років. І кожен суддя в середньому знаходиться на лікарняному 5 днів, а також проходить підвищення кваліфікації. Таким чином, від 250 днів ми забрали кількість днів на відпустку, лікарняний і підвищення кваліфікації, і вийшло, що суддя повинен працювати 183 днів на рік », - зазначила Ольга Булка.

Виходячи з цих показників, в ДСА визначили нормативну чисельність для кожного суду.

«Як мінімум, в суді має бути 3 судді для можливості сформувати колегію. Тому, навіть якщо в деяких судах має бути 1-2 судді, ми все одно визначали 3 суддів. Коли виявлялося, що кількість суддів потрібно збільшувати - ми виходили, що можемо збільшити на 20% від потреби. Тобто, якщо треба збільшити на 5 суддів, то збільшували на одного. За результатами аналізу в цьому році і за підсумками статистичних показників будуть знову коригуватися показники: збільшувати або скорочувати.

Втім, з урахуванням того, що проходить оптимізація судів, може, скорочувати кількість суддів не буде необхідності », - зазначила О. Булка.

Суддів скоротили, а як бути з апаратом? Адже кількість співробітників апарату в судах залишилася колишньою. «Зараз проводиться робота щодо визначення критеріїв побудови самого апарату суду (структурні підрозділи і т. Д.)», - зазначила Ольга Булка.

За її словами, зараз у Верховному Суді України припадає 6,7 працівника апарату на одного суддю. Справа в тому, що законом було передбачено штатна чисельність співробітників апарату на 48 суддів ВСУ (326 осіб). В середньому ж в судах на суддю припадає 4 співробітника апарату. Але це «середня температура по лікарні», відзначили в ДСА.

1 день, 1 справа

Ключовим фактором для розрахунків все ж є кількість виробництв у судді і навантаження. При цьому ДСА виходила з того, що середня тривалість роботи у судді 183 дні на рік, і оптимальне (модельне) кількість справ, які суддя повинен розглянути в рік - теж 183. Тобто, суддя повинен виділяти на розгляд однієї справи 8 годин. Що, безумовно, є дуже усередненим показником.

У скількох судах нестача кадрів?

За словами заступника голови ДСА Ольги Булки , ситуація з нестачею суддів з повноваженнями щодо здійснення правосуддя поступово налагоджується. Якщо в 2016 році було 7 судів, в яких не було взагалі жодного судді з повноваженнями, то тепер таких судів 4.

Однак кадровий голод вже позначився на правосудді. Наприклад, в Магдалинівський райсуд Дніпропетровської області надійшло 2300 справ, але жодна з них не була розглянута. Всього в 6 судах, де не було суддів, накопичилося 5500 справ. І ці справи не могли бути розглянуті понад рік. Більше пощастило позивачам, які могли вибрати підсудність. Решті - доводилося чекати.

Чи будуть добирати суддів до Верховного Суду?

Як відомо, максимальна кількість суддів у новому Верховному Суді - 200. Така цифра встановлена ​​Законом «Про судоустрій і статус суддів». При цьому рекомендовані до призначення суддями ВС на даний момент 111 людей.

Коли ДСА обробляла питання кількості суддів у Верховному Суді, було прийнято рішення, що в кожному касаційному суді ВС буде по 30 посад суддів. Таким чином, є ще понад 80 посад, які закон дозволяє заповнити. Цей «зачепив» зроблений не просто так.

«Після того, як запрацює суд, і ми зможемо визначити, який з касаційних судів ВС буде більш завантаженим, наприклад, Пленум ВС зможе ініціювати питання про збільшення кількості суддів у певному суді», - зазначила заступник голови Державної судової адміністрації Ольга Булка.

Якщо ж все посади будуть заповнені відразу, збільшити будь-якої з судів не буде можливості.

Таким чином, другий етап конкурсу до Верховного Суду, швидше за все, буде проходити вже після визначення результатів роботи нового складу ВС.