flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Концепція реформування судової статистики та вдосконалення судової статистичної звітності

01 серпня 2013, 12:28

     Територіальним управлінням державної судової адміністрації в Львівській області було надіслано проект "КОНЦЕПЦІЇ реформування судової статистики та вдосконалення судової статистичної звітності" з метою внесення загальними судами своїх  пропозицій та зауважень до даного проекту. 

 

ПРОЕКТ

 

КОНЦЕПЦІЯ

реформування судової статистики та

вдосконалення судової статистичної звітності

 

1.Загальні положення

Концепція реформування судової статистики та вдосконалення судової статистичної звітності в Україні (далі – Концепція) визначає мету, завдання, та основні напрями роботи Державної судової адміністрації України щодо вдосконалення процесів збору, обробки, аналізу, поширення та оприлюднення статистичних даних про роботу судової системи, а також стан здійснення правосуддя в Україні.

Метою реформування судової статистики в Україні є сприяння ефективному функціонуванню, прозорості та підзвітності судової системи України шляхом забезпечення її якісними статистичними даними, які є необхідними для прийняття обґрунтованих управлінських рішень та звітування про ефективність здійснення правосуддя в Україні.

Основні положення Концепції формулюються, виходячи із головного призначення судової статистики - вироблення якісних статистичних даних для задоволення інформаційних потреб органів судової влади України на загальнодержавному, регіональному рівнях, а також на рівні окремого суду.

Крім того, Концепція передбачає задоволення потреб зовнішніх користувачів у якісній статистичній інформації та інформування широкого кола громадськості через оприлюднення статистичних даних про стан здійснення правосуддя в Україні.

Вдосконалення процесів збору та обробки статистичних даних має відбуватися з впровадженням та подальшим використанням інноваційних технологій в роботі суду.

 

2. Зміст та напрями реформування судової статистики

 

1.              Статистична звітність має бути у доступному та зрозумілому вигляді, простою у використанні і містити узагальнюючі показники щодо стану здійснення правосуддя в Україні.

Це передбачає виконання таких завдань:

удосконалення переліку показників статистичної звітності для використання при аналізі стану здійснення правосуддя органами судової влади України;

заміна не релевантних показників більш релевантними (наприклад: заміна показника «середнє надходження справ на одного суддю» на більш релевантний показник «середнє навантаження на одного суддю», заміна показника «кількість суддів за штатним розкладом» на показник «фактична кількість суддів»);

урахування досвіду країн, які представлені в Міжнародному консорціумі за досконалість суду та мають ефективний рівень адміністрування судової системи (зокрема, Сінгапур, США, Нідерланди, Великобританія), а також рекомендації Європейської комісії з питань ефективності правосуддя (далі – ЄКЕП);

розробка уніфікованої системи основних показників стану здійснення правосуддя, а саме:

1)         залишок справ на початок звітного періоду;

2)         кількість нових справ, що надійшли за звітний період;

3)         кількість справ, які знаходяться на розгляді у звітному періоді;

4)         середнє навантаження на одного суддю (кількість справ, які знаходяться на розгляді у звітному періоді, поділена на фактичну кількість суддів);

5)         кількість розглянутих справ за звітний період;

6)         відсоток вирішення справ (кількість розглянутих справ поділена на кількість справ, що надійшли за звітний період);

7)         кількість скасованих рішень судами наступної інстанції;

8)         кількість змінених рішень судами наступної інстанції;

9)         середня тривалість розгляду справи;

10)     кількість справ на розгляді понад один рік;

11)     перегляд розподілу статистичних даних за категоріями справ, визначення найбільш поширених категорій.

 

2.              Система показників судової статистики має забезпечувати належну сумісність основних індикаторів, що уможливить порівнянність оцінок функціонування судових систем різних країн.

З цією метою необхідно:

здійснити гармонізацію основних показників судової статистики України із Інструкціями ЄКЕП щодо аналізу стану здійснення правосуддя, а саме, на постійній основі обраховувати наступні показники:

1)    відсоток вирішення справ (кількість розглянутих справ поділена на кількість справ, що надійшли за звітний період);

2)    середня тривалість розгляду справи;

3)    середнє навантаження на одного суддю (кількість справ на розгляді поділена на фактичну кількість суддів).

при перегляді розподілу статистичних даних за категоріями справ використовувати категорії справ, які є максимально наближені до рекомендованих ЄКЕП і є типовими для всіх країн-членів Ради Європи.

 

3.              Судова статистика має гарантувати адекватність даних за критеріями якості статистичної інформації.

Це означає:

здійснювати на постійній основі оцінювання ступеню відповідності показників судової статистики основним критеріям якості статистичної продукції, які рекомендовані Європейською статистичною системою, а саме критеріям: релевантність, точність, своєчасність, пунктуальність, доступність, зрозумілість/ ясність, послідовність/ узгодженість та зіставність/ порівнянність;

здійснювати оприлюднення результатів оцінювання якості судової статистики.

 

4.              Судова статистика має забезпечувати збір достовірних даних на рівні суду.

          Для цього необхідно:

удосконалити режими реєстрації та формування показників, необхідних для подальшої автоматизації технологічних процесів обробки інформації в суді;

забезпечити формування переліку відомостей про судову справу із застосуванням автоматизованої системи документообігу суду під час реєстрації процесуального документу або проведення певних дій по справі;

забезпечити введення всіх процесуальних документів в автоматизовану систему документообігу суду із застосуванням вбудованого редактору текстів з використанням спеціальних шаблонів, які передбачають використання відповідних полів вводу показників із переліку відомостей про судову справу (перелік показників передбачається змістом кожного окремого процесуального документу). Шаблон кожного процесуального документу має бути розповсюджений розробником автоматизованої системи документообігу суду у вигляді базового налаштування з можливістю в суді простим і зрозумілим шляхом здійснити індивідуальні настройки для кожного користувача;

удосконалити режим обліку дій користувачів автоматизованої системи документообігу суду, відповідальних за наповнення переліку відомостей про судову справу;

надати можливість застосування керівництвом суду оперативної звітності за будь-який період часу для отримання інформації про поточну ситуацію в суді з метою здійснення аналізу щодо підвищення продуктивності, ефективності та якості судових процедур;

вирішити питання кадрового забезпечення апарату судів спеціалістами із відповідною освітою та навичками роботи, які б займалися судовою статистикою;

проводити заходи (навчання, семінари, стажування тощо) з метою фахового навчання, удосконалення та оновлення знань та умінь, підвищення кваліфікації працівників судів, які відповідають за ведення судової статистики та діловодства на місцях, а також проводити тренінги для відповідальних осіб судів з використанням зручних і доступних відео - роликів щодо роз’яснення будь-якого режиму роботи автоматизованої системи документообігу суду.

5.              Процедури збирання та обробки статистичних даних мають постійно удосконалюватися.

 

На даному етапі необхідно:

забезпечити суди комп’ютерною технікою відповідно до сучасних програмних вимог, а також доступом до мережі Інтернет;

забезпечити використання єдиних програмних засобів на всіх рівнях формування статистичної звітності;

       налагодити механізм моніторингу належного дотримання правил збору, обробки та аналізу даних для гарантування справедливості та прозорості системи;

забезпечити побудову статистичного звіту в автоматичному режимі після введення у повному обсязі і без помилок відповідних показників із переліку відомостей про судові справи. Передбачити можливість зберігання інформації з обґрунтуванням наявності помилок з об’єктивних причин у звіті для подальшого їх аналізу;

запровадити режим підписання оригіналів офіційних статистичних звітів електронним цифровим підписом відповідальної особи. Надсилання на паперових носіях офіційних статистичних звітів до будь якого адресату заборонити;

запровадити механізм передачі та отримання офіційних статистичних звітів в межах автоматизованої системи документообігу суду від місцевих загальних судів до територіальних управлінь ДСА України, а також інших судів до ДСА України з метою забезпечення у найкоротший термін можливості побудови в автоматичному режимі офіційних статистичних звітів на національному та регіональному рівнях;

розробити та запровадити механізм створення окремої бази даних для збереження офіційних статистичних звітів, починаючи зі звітів місцевих загальних судів і, закінчуючи звіти в цілому по Україні. Інформацію про статистичні звіти в цій базі даних використовувати для формування статистичних бюлетенів (аналітичних порівняльних таблиць) в автоматичному режимі після розробки та запровадження відповідного режиму.

6.              Робота автоматизованої системи документообігу суду має бути ефективною.

Для цього необхідно:

привести первинний облік судових справ і матеріалів у відповідність до вимог автоматизованої системи документообігу суду з урахуванням норм чинного законодавства;

застосувати режим маршрутизації документів, якій передбачає регламентацію дій щодо маршруту проходження документів, забезпечує своєчасне створення документів, а також контроль повного циклу їх обробки із одночасним наповненням показників, необхідних для побудови статистичних звітів

забезпечити своєчасне та в повному обсязі наповнення центральних баз даних автоматизованої системи документообігу суду;

налагодити оперативне реагування центру технічної підтримки програмного забезпечення та Державної судової адміністрації України на виявлені недоліки програми;

запровадити механізм процедури оновлення програмного забезпечення та забезпечити здійснення постійного моніторингу результатів проведених оновлень для невідкладного проведення процедури повторного оновлення у разі будь-якого збою. Будь-які оновлення мають здійснюватися в автоматичному режимі без додаткових втручань користувачів у судах. В усіх судах має бути встановлено однакову (останню) версію програмного забезпечення.

 

7.              Підвищення ефективності роботи Державної судової адміністрації України щодо збору, обробки та аналізу статистичних даних та зменшення навантаження на персонал.

 

Реалізація потребує вжиття таких заходів:

оптимізувати процес надання даних юридичним особам – зовнішнім користувачам судової статистики поза межами судової системи України через введення механізму сталого регулювання співпраці ДСА України з користувачами судової статистики, а саме, укладання довгострокових угод (або меморандумів про співпрацю) з визначенням переліку інформації, що ДСА України буде надавати, та періодичність надання цієї інформації. Інформація зовнішнім користувачам судової статистики може надаватися або у вигляді зведених таблиць статистичної звітності або шляхом передавання їм в електронному вигляді визначеного переліку відомостей про судові справи для подальшої побудови додаткових статистичних звітів отримувачами;

організувати надання внутрішнім споживачам судової статистики повного доступу до відповідних центральних баз даних автоматизованої системи документообігу суду для подальшого узагальнення судової практики із застосуванням режиму генерації звітів користувача (за будь-яким переліком показників у будь-якому розрізі за будь-який період звітності);

оптимізувати періодичність надання даних користувачам судової статистики;

увести визначення «наявні дані» для користувачів судової статистики поза межами судової системи, як такі, що є в наявності в судовій системі України в рамках існуючих процесів збору та обробки статистичної інформації та не потребують додаткових матеріальних та людських ресурсів для їх збору та обробки;

використовувати єдині підходи у формуванні документів первинного обліку та форм звітності, спростити механізми передачі та обміну інформацією, забезпечити співставність даних на центральному рівні.

 

8.              Потреби користувачів судової статистики мають бути задоволені.

Для цього необхідно:

враховувати потреби користувачів судової статистики поза межами судової системи України при укладанні довгострокових угод щодо періодичного надання статистичної інформації;

здійснювати оприлюднення показників щодо ефективності здійснення правосуддя в Україні на веб-порталі судової влади України у вигляді простих таблиць та пояснювальних записок до таблиць один раз на рік;

після побудови в судах офіційних статистичних звітів їх результати оприлюднювати на власних веб-сторінках у складі Веб-порталу судової влади України;

запровадити систему зворотного зв’язку з користувачами шляхом регулярного анкетування щодо рівня задоволеності користувачів якістю статистичної інформації щодо здійснення правосуддя;

проводити інтерактивні опитування користувачів статистичної інформації, зокрема, на веб-порталі судової влади України.

 

9.              Судова статистика має підтримувати процес оцінки якості роботи суду.

З цією метою у співпраці з Радою суддів України та іншими вищими органами суддівського самоврядування завершити процес розробки системи оцінки якості роботи суду та врахувати потреби системи оцінки якості роботи суду при затвердженні списку статистичних показників.